tiistai 15. joulukuuta 2015

TERME DI SATURNIA - HOT SPRINGS IN TUSCANY

Vaikka täällä Italiassa kelit ovatkin viilenneet, ja lämpimät vaatteet ovat tarpeen, olen löytänyt itselleni paikan jossa lämmitellä. Crosseton maakunnassa sijaitseva Saturnia on pieni kylä, josta löytyy jotain kaunista ja lämmintä. Luonnon omat kuumat lähteet.

Olen muutaman kerran käynyt hellimässä ihoani ja mieltäni tässä Saturnian Cascate del Mulinon kuumassa lähteessä. Vesi lähteessä on näin talviaikaankin 37 asteista, joten viileämpi sää ei haittaa. Aurinkoinen sää on täällä Toscanassa talvellakin hyvin yleistä, joten mikäpäs tälläisessä kuumassa lähteessä köllötellessä auringon paistaessa kauniisti.  Vaikka aurinko paistaakin on hyvä kuitenkin ottaa mukaan lämmintä vaatetta ja kylpytakki, sillä lähteestä noustessa kylmyys todella tuntuu! Ajatuksena olisi ihana rentoutua tälläisessa paikassa niissä lemppari bikineissä, mutta itse olen kuitenkin jättänyt ne kotiin ja valinnut hiukan enemmän elämää nähneet biksut, sillä lähteen mineraalit saavat aikaan melkoisen kananmunan hajun, joka ei todellakaan lähde pesemällä pois!

Oli päällä sitten hyvät tai vähemmän hyvät biksut ei se vähennä sitä, että iho on usean päivän ajan silkinpehmeä ja keho sekä mieli rentoutunut. Kaiken hyvän päälle on vielä mahtavaa, että tämä lysti ei maksa mitään ( paitsi auton bensat )! Ei siis minkäänlaista sisäänpääsymaksua. Jos lähteelle tupsahtaa arkipäivänä saa kylpeä melkolailla omissa oloissa, mutta viikonloput ja juhlapyhät saavat lähteen täyttymään kylpijöistä. Itse olen siis tykännyt käydä täällä arkisin ja olen pomppinut altaasta toiseen onnellisena. Saturniassa olen myös kokenut maailman parhaan hierovan suihkun! Kiipesin lähteen pieneen vesiputoukseen, etsin hyvän paikan pepulleni ja annoin veden virrata hartioihini, jumit olivat tipotiessään. Tämä paikka on niin minun juttuni!








 Näin talviaikaan Saturniassa ei juurikaan turisteja näy ja sanonta kuuluukin: "Saturnia the best kept secret."

-Marika

4 kommenttia:

  1. Vähän siistii :) onks toi kaukana teidän mestasta? haiseeko se kananmuna niinku sielä kun lilluu? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Emilia kaikki on suhteellista! Täällä landella ollessa parin tunnin ajomatka ei tunnu missään. Lähteelle mennessä haju ottaa nenään, mutta siihen tottuu nopeasti :)

      Poista
  2. Juu näin mä vähä oon ymmärtäny ;D Pitää käydä, jos tuun sinne :D

    VastaaPoista

<3